«

»

Jun 29

Uitslag WAC 2017 race 9

Wat een verschil met vorige week! Miezerregen maar gelukkig wel wind. De hele dag trokken forse regenfronten over die in de aanloop naar onze starts duidelijk waren afgezwakt. Langstrekkende buien over de polder zorgden voor flinke shifts.

Aan het eind van de race liet zelfs de zon zich nog even zien.. De zeilen en andere spullen konden droog naar binnen…

Uitslagen race 9 (28 juni).
Gevaren is baan 5.
41 deelnemers.
Protest(en):  geen. (Het aangeroepen protest is niet doorgezet.)

Bijzonderheden: bewolkt, regen. Later op de avond een vaal zonnetje. wind 9 knopen met forse wind shifts.

Uitslag race 9: klik HIER (i.v.m. protesten is de uitslag voorlopig!)
Klassement na 9 races: klik HIER (i.v.m. protesten is het klassement voorlopig!)

Behandeling van de onderstaande protesten heeft plaatsgevonden op maandag 26 juni.

Protest race 6: White Pearl (1) tegen 4 Seasons (212) .

Vastgestelde feiten:

Motor van de 4 Seasons stond aan tot kort na de start
Motor heeft niet in zijn werk gestaan
Er is geen voordeel behaald doordat de motor aanstond

Van toepassing zijnde regels:
42.1 Een boot mag slechts deelnemen aan een wedstrijd door uitsluitend wind en water te gebruiken om zijn snelheid te vergroten, te behouden of te verminderen.
Wedstrijdbepalingen artikel 6 Het is niet toegestaan de motor te gebruiken van af 5 minuten voor het startsignaal tot na de finish. Ongeoorloofd gebruik van de motor lijdt tot diskwalificatie van de wedstrijd.

Uitspraak:
Protest afgewezen. 4 Seasons heeft de motor niet gebruikt om snelheid te vergroten, te behouden of te verminderen. Daarnaast is er geen sprake geweest van ongeoorloofd gebruik van de motor.

Advies aan de wedstrijdcommissie:
Pas artikel 6 van de wedstrijdbepalingen aan als volgt: Het is niet toegestaan de motor aan te hebben van af 5 minuten voor het startsignaal tot na de finish. Hiermee is het voor een ieder te constateren of de regel is overtreden. Er is geen enkele reden om de motor aan te laten staan tijdens de wedstrijd.

Protest race 6: Yeoman (223) tegen Waterman (19). 

Vastgestelde feiten:

Baan 6 was de wedstrijdbaan. Driehoek – lus, boeien aan BB. Er is gefinished na de lus, Hetgeen betekent dat als laatste rakken na boei 1 (de bovenwindse boei) gezeild moest worden naar boei 2 (gijpboei), boei 3 (benedenwindse boei) en vervolgens naar de finish bij boei 1.
Na boei 2 (gijpboei) is Waterman naar de finish gevaren en heeft boei 3 niet gerond.

Uitspraak:

Protest toegewezen. Waterman is gediskwalificeerd.
Waterman heeft boei 3 niet gerond en daarmee de baan onreglementair gevaren.

Vanwege de afwezigheid van Waterman tijdens de protestbehandeling door verblijf in het buitenland wordt Waterman in de gelegenheid gesteld  het verhoor te heropenen. Een verzoek hiertoe dient uiterlijk vrijdag 30 juni middels een reply op deze mail te zijn ingediend. Bij heropening van het protest zal het verhoor plaatsvinden op maandag 24 juli bij WVFlevo. Status 29-6: Waterman heeft op 27 juni verzoek tot heropening ingediend.

WAC analyse tool (van Otte Brunsting):  klik HIER
In de tool is ook de uitleg opgenomen.

WAC hap 05 juli: menu 1: pasta salade, menu 2: macaroni. Opgeven voor de WAC hap? klik HIER

12 juli: menu 1: stoofvlees, menu 2: hamburger met patat
19 juli: menu 1: nasi, menu 2: taco’s
26 juli: menu 1: wrap gevuld met kip, menu 2: spaghetti.

3 reacties

  1. hans

    Voor diegene die het nog niet weten, vorige week donderdag is er een bliksem inslag geweest op een schip.
    Vele omliggende schepen hebben door deze inslag defecte apparatuur zoals bijv. de windmeter. Check uw schip tijdig om met werkende apparatuur op vakantie te kunnen!!!

  2. Albert Boersma

    Voor mij staat deelnemen en plezier in het zeilen op de eerste plaats, maar afgelopen woensdag heb ik samen met een paar boten een ronde meer gevaren dan enkele anderen (of zij een ronde minder.
    Voor je gevoel lekker zeilen en dan alslaatste finishen maakt het wat zuur, zeker als hetverschil met de winnaar meer dan 30 minuten is.
    De procedure van inkorten van de baan en dan ergens anders de finish te leggen, is verwarrend voor de langzamere boten.
    Ik ben erg benieuwd wat de “echte” winnaar heeft gevaren.
    Bij baan 5: volgens mij moet dat zijn de boeien 1, 2, 3, 1, 3, 1, 2 ,3, 1 finish.

    Heb ik te veel gevaren?
    Albert Boersma, Cras

  3. Sebastiaan

    Hoi Albert,

    Fijn om te lezen dat jullie met veel plezier deelnemen aan de WAC.
    Wij (Sharktail) hebben de gehele wedstrijd samen met de Red King voor aan in het veld gelegen van de inboard hoog groep.
    De baan die jullie hebben gevaren hebben wij naar ons idee ook gevaren, dus jullie hebben daarom ook niet teveel gevaren.
    Indien er nog getwijfeld wordt over de gevaren baan, dan laten we jullie gerust aan de hand van race qs onze gezeilde baan zien Woensdag avond. (Race qs = een log software met kruimelspoor.)

    Met vriendelijke groet,

    Sebastiaan

    (Team Sharktail)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag deze HTML-tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>